hits

Customer manager og bloggtips

E-postliste p blogg.no p 1-2-3

De fleste som har "peiling p blogg", anbefaler at du har en e-postliste. I dette innlegget vil jeg vise deg hvordan du knytter en e-postliste mot blogg.no, og vise deg litt hvordan jeg har brukt min e-postliste til slutt.

 

E-postliste p blogg.no?

En e-postliste er rett og slett folk som er interessert i det du har komme med, som har godkjent at du kan sende dem mail. Men hvordan gjres det for blogg.no? Det er ingen innebygd lsning, men la meg vise deg, steg for steg, hvordan du enkelt kan sette opp en e-postliste p blogg.no via mailchimp. 

M presisere at det finnes mange andre leverandrer av nyhetsbrevlsninger p mail, men fordelen med mailchimp er at du gratis kan prve deg frem for se om dette er noe for deg, fr du eventuelt investerer i noe mer fancy. For mitt bruk holder gratisversjonen til mailchimp i massevis. 

Man sending e-mail message using smartphone
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

 

Mailchimp knyttet til blogg.no -trinn for trinn.

 

1. Besk mailchimp.com for lage deg en konto. Det gjr du ved trykke p den bl knappen oppe i hyre hjrne. 

 

2. Legg inn dine ploggingsdetaljer. Husk at mailadressen du bruker her, blir adressen det sendes fra. Jeg anbefaler deg knytte mailchimp til noe annet enn privatmailen din. 

'

 

3. Nr du logger inn, vil du se flgende meny verst til venste, og det frste du gjr, er trykke p List.

 

 

4. Du lager deg da en liste, her en eksempelliste laget spesielt for dette innlegget. Denne listen blir en spesifikk samling av personer som melder seg p e-postlisten din. 

5. Nr du har laget listen, kan du lage en pmeldingsboks som kan deles p bloggen din. Det gjr du  ved trykke p List i menyen oppe til venstre igjen, og velge listen du nettopp har laget. Velg alternativet som heter Signup forms.

6. Velg embedded design - dette er bokser som lages for bygges inn p nettsider, for eksempel din blogg.

7. Lag skjemaet ditt ved fylle inn feltene til venstre, og velg hvordan du nsker det skal se ut ved velge blant fanene over. Nr du er fornyd med hvordan det ser ut, kopierer du alt som str i feltet markert med den "bittelille" blgrnne pila.

 

 

KOBLE MAILCHIMP TIL BLOGG.NO

8. Dette er det viktigste trinnet for f pmeldinger fra din blogg og inn p maillisten din. Koden nevnt i punkt 7 limer du inn i et innlegg p bloggen din ved pne innlegget, deretter trykke p HTML nede til hyre under rammen til innlegget, og lime inn koden. Trykk deretter p HTML igjen og boksen skal komme frem i innlegget ditt. 

 

Du har n en mailliste med tilknytning til blogg.no, slik at folk kan melde sin interesse.

 

S, hvordan kan du sende dem ting?

 

9. For lage innhold som skal sendes ut p mail, velger du campaigns verst til venstre, og deretter knappen "create campaign" til hyre i bildet.

 

10.Hvis du ser p bildet under, kan du velge mellom flere ulike typer. Den ene jeg bruker er automated, som vil si at mailen sendes automatisk dersom den p listen din gjr en spesiell handling, for eksempel en velkommenmail nr de har meldt seg p, eller et spesifikt produkt de har bedt om. Den andre er regular, som er en mail du skriver og sender til de som er p lista p det gitte tidspunktet.

Videre bilder vil vise hvordan du lager en regular mail, men automated blir nesten det samme. Eneste forskjellen er at du m definere kriterier for nr folk skal f mailen, for eksempel: "sendes 7 dager etter at personen har meldt seg p e-postlista". Du kan ogs lage automatiske serier med mail som sendes de som melder seg p.

11. Legg inn basisinformasjon om mailen du skal sende, inkludert emnefelt og sammendrag av innholdet. Selve mailen lager du ved trykke p "design e-mail" nederst til hyre i bildet.

11. Velg et oppsett du nsker benytte. Du kan justere p oppbygningen ogs etter du har valgt, men det er greit velge et utkast nr du er helt ny, fremfor bygge helt fra scratch. Jeg lager for eksempel mine mailer med education som base.

12. Under ser du hvordan det ser ut nr du skal designe mailen. Som du ser p hyre side her, kan du velge blant mange ulike bestanddeler i mailen din. Trykker du p et felt p venstre side, fr du opp et korresponderende felt p hyresiden som minner mye om blogsoftinterfacen til blogg.no. Det gjr at du kan skrive det du mtte nske, legge inn linker, bildet, filer osv. Rett og slett designe e-mailen din, ikke ulikt et blogginnlegg. Oppsettet "education", som jeg bruker, har ogs mulighet for legge inn et headerbilde, ikke ulikt en vanlig blogg.

13. Nr du er ferdig med designe mailen din, trykker du save nederst til hyre(ikke med p bildet, sorry), og kan sende mailen din. Du m g gjennom en del bekreftelsestrinn, som jeg ikke printscreener i dette innlegget, da de er ganske selvforklarende. Jeg anbefaler likevel bruke muligheten til sende en test-mail til deg selv frst for se hvordan den ser ut, men etterp er det bare kjre p.

 

Jajaja, men jeg selger jo ingenting - hva skal jeg med mailliste da?

 

Jeg selger heller ingenting, og mange velger  kun sende ut nye blogginnlegg til de p maillista si. Jeg har valgt en litt annen lsning, der jeg gir de som str p maillista mi litt mer enn du fr ved lese bloggen. Det er veldig inspirerende gi litt mer til de som er oppriktig interesserte, og en fr en helt annen kontakt med leserne, siden mange til og med svarer p mailene mine! Kjempemoro!

For gi deg litt inspirasjon, er dette de ulike listene jeg har n, hvordan de fungerer og hva som sendes fra dem:

 

  • Sparing - mer oversikt p 4 uker: Her har jeg laget et fireukers sparekurs der de med en gang de melder seg p, fr en mail med en pdf: selve kurset, deretter har jeg lagt inn oppflgingsmailer, en for hver uke kurset gr, med tips til ukens oppgaver og konkrete sprsml. Alt dette har jeg laget som automation, s har de frst meldt seg p, fr de velkomstmailen, og deretter de fire neste mailene med riktig mellomrom uten at jeg m gjre noe som helst.
  • Funfacts om lnn: Jeg laget et excel-ark der du fyller inn din lnn og skatt, og deretter fr opp ulike fakta om lnnen din. For eksempel hvor lenge du m jobbe for sitte igjen med en hundrelapp, eller hvor mange dager du m jobbe for ha tjent nok til en spesiell varekostnad. Her ettersendes det en presiseringsmail 2 dager etter, for vise bruk av excel-arket med tabelltrekk av skatt. Dette er ogs satt opp som en automation, slik at nr man melder seg p, fr man automatisk mailene.

  • "7 shoppingvaner som koster deg penger, og hvordan du unngr dem". Dette er en enkeltmail som er satt opp med automation. Den inneholder et pdf-vedlegg: et tipshefte til hvordan du unngr de 7 shoppingvanene som koster deg penger.

  • Hovedliste: Denne listen inneholder alle som melder seg p mailingslisten min fra de andre listene over p. Her sender jeg regular mail ca en gang i uka, med sparetips og aktuelle ting fra bloggen. Her skjer ingenting automatisk enda, men jeg kan velge skrive ferdig mailene og programmere tidspunktet de skal sendes ut. Dette blir litt som skrive blogginnlegg hver uke, men vite at de som fr det, er oppriktig interessert og har meldt seg p.

 

Vil du se hvordan pmeldingsboksene til maillista mi ser ut i innlegg her p blogg.no, finner du sparekurset nederst HER, Funfacts om lnn HER og Shoppingvanene HER.

Utdrag fra fredagens mail til hovedlista

 

Hper du ble inspirert til lage din egen mail-liste knyttet til din blogg her p blogg.no. Har du sprsml, er det bare sprre.

 

Var dette et nyttig innlegg for deg?

Nytt offisielt magasin: Leselyst.

Leselyst s dagens lys i gr, og er n p leting etter gode bidragsytere. Leser du mye bker og liker skrive om dem? Har du en bokhylle virkelig verdt vise frem? Er e-bker, lydbker eller tegneserier blant dine interesseomrder? Enten du leser biografier, fantasy, "husmorporno", poesi eller faktabker, leselyst str klar til ta imot akkurat deg.

Om du enda ikke er bidragsyter i noe magasin, kan du lese litt om de nye fordelene med det i forbindelse med den nye forsiden til blogg.no HER.

Reading in the bed
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com


Passer ikke leselyst for deg, finner du informasjon om de andre bloggmagasinene HER.

Hiv gjerne inn en "Jeg er med" i kommentarfeltet om du nsker bli bidragsyter i Leselyst. G inn i magasinet og trykk p "bli medlem" hvis dette er noe for deg, jeg godkjenner sknader fortlpende.

#bloggmagasin #bok #lese #bidragsyter #ny #magasin #offisielt

Hvis du lurer p hvorfor jeg skriver dette, er det som flge av min rolle som frivillig Customer Manager i blogg.no.

Magasinskribent = "gratis" bildeshout?

For en stund tilbake skrev jeg et innlegg med informasjon om hvordan du kan bli magasinblogger, hvilke offisielle magasiner blogg.no har, og hvordan det fungerer. Det kan du lese HER. I dette innlegget skrev jeg ogs at magasiner er et satsningsomrde, og n, etter en stund med den nye forsiden til blogg.no, ser dere kanskje hvor riktig dette utsagnet er. Jeg har ikke for vane lyve, heller ikke denne gangen.

Woman reading magazine on sofa
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Hvis dere ser p symbolet ved de gule pilene p bildet under, signaliserer det at saken er hentet fra et offisielt bloggmagasin. I tillegg til de 12 offisielle blogg.no har for alle sine bloggere, kommer ogs bloggmagasinene til nettavisen, som for eksempel side2underholdning innunder denne feeden.

Hvis en ser litt lenger ned p forsiden har en ogs to andre bilder som hentes fra magasiner, ogs markert med gule piler. Her er ogs uoffisielle magasiner som for eksempel to av mine favoritter: Teknomagasinet og Underholdningsmagasinet.

Ved dele innlegget ditt til et magasin, har du dermed en sjanse til f ditt blogginnlegg p forsiden uten betale for bildeshout, noe som kan vre av betydning for synlighet om en ikke nsker bruke penger p markedsfring.

Med kte fordeler vil det selvflgelig ogs figurere kt misposting: posting av saker som ikke hrer hjemme i magasinet eller posting av samme sak i flest mulig magasiner, uavhengig av om saken passer inn. Opplever du finne slike saker i ditt favorittmagasin, send gjerne en mail til hjelp@blogg.no, og bruk "moderering magasin" i emnefeltet. 

Har du enda ikke kommet i gang med magasinbloggingen? Scroll deg tilbake opp i starten av dette innlegget og les om hvordan du gjr det, send en sknad og kom i gang i kveld.

Ettersom jeg har deg "p trden", hadde det ogs vrt moro hre hva du synes om den nye forsiden til blogg.no?

#blogg #magasin #offisielt #forside #bloggno #tips 

Blogg.nos magasiner sker skribenter.

Har du levert innlegg til et magasin p blogg.no fr? Vil du vite hvordan du gjr det? For en god stund siden, egentlig fr jeg visste helt hva blogg var, fikk jeg en invitasjon til spill.blogg.no. Det vil si at de gangene jeg skriver om spill, kan jeg velge publisere de i magasinet spill.blogg.no i tillegg til p min egen blogg. Det som er ekstra kult med akkurat dette bloggmagasinet, er at spmg.blogg.no, Spillmagasinet, ogs henter innlegg derfra.

 

Det er veldig enkelt publisere i blogg.no sine magasiner. Den eneste du m gjre ekstra, er velge riktig gruppe fra gruppelinjen under innlegget.

 

Hva skjer etter du har valgt publisere i et magasin?

I dag skrev jeg et innlegg om mitt mte med ekstremgamerne, og ved velge gruppebloggen spill.blogg.no, blir jeg automatisk publisert her:

I tillegg var jeg heldig og ble plukket ut av spillmagasinet litt senere, og publisert her:

Ved velge spill.blogg.no, har jeg alts ftt publisert innlegget mitt to ekstra steder, utover bloggmag/blogglisten.

 

Hvordan f tilgang til publisere i offisielle magasiner?

Under ditt innlegg str det kanskje bare "Du er ikke knyttet til noen grupper". For kunne levere innlegg til blogg.no sine magasiner, m du ske om bli medlem. Det gjr du p en av to mter:

Alternativ 1: sk opp bloggen og trykk p "bli medlem"-knappen:



 

Alternativ 2: Trykk p gruppebloggikonet, markert med feit, grnn pil. Sk deretter opp bloggen ved skrive i skefeltet og trykk p "bli med"-knappen under skeresultatet.

Hva skjer med magasinene fremover?

Magasinene er under stadig utvikling, men hvis du vil dele dine innlegg med folk med like interesser, eller vil lese allerede samlede innlegg om et spesielt tema, anbefaler jeg deg sjekke ut de offisielle magasinene. Samtidig er magasiner et satsningsomrde. Dette er de offisielle magasinene fra blogg.no:

Familie og barn 

Utveksling

Spill

Mote

Skjnnhet

Trening

Interir

Sport

Erotikk

Helse

Matglede

Veggislivet

Reise


Hvilke fordeler har publisering i magasiner?

Hvis noen trykker p ditt innlegg i et magasin, kommer trafikken direkte til din bloggside. Det vil si at du mister ingen trafikk p din side ved publisere i et magasin, men du har muligheten til n flere lesere. 

Som vist tidligere i innlegget, velger du for hvert innlegg om det skal publiseres i et magasin i tillegg til p bloggen din. Det vil si at hvis du skriver om spill av og til, som meg, sender du ikke inn alle innleggene dine til spill.blogg.no, kun de som er relevante. Du har med andre ord full kontroll p hvilke innlegg du nsker dele og ikke.

 

Rekruttering til magasinene, er du med?

N rekrutterer vi spesielt skribenter til de offisielle bloggmagasinene. Kunne du tenke deg levere innlegg til noen av disse, sk opptak da vel!

Jeg hper p mange sknader fremover, skriv gjerne i kommentarfeltet hvilket magasin du nsker skrive for. 

#blogg #magasin #gruppeblogg #innlegg #publisere

Blogg og snn - delingsside p Facebook driftet av blogglisten.

N er det enda lettere profilere de beste innleggene sine p Facebook. Den nye Facebookgruppen driftet av blogglisten.no; Blogg og snn, passer perfekt for snne som meg. (Og deg?) Der kan jeg dele de av innleggene mine, og kanskje f noen flere lesere. I alle fall om en liten stund. Akkurat n m en bare spre ordet for f flere til f ynene opp for gruppa.  

drive en Facebookside for ihvertfall denne bloggen er en utfordring. Ikke er det spesielt moro heller, da jeg enda ikke har gtt til det skritt lure folk til flge siden ved hjelp av giveaways eller krav til liking for bli ukens blogg. Og hvis man ikke gjr det, samtidig med at man ligger lavt i vennelista, da kommer ikke flgerne fresende og stiller seg i k. Hvis ting ikke er moro, vel da blir det nedprioritert. Facebooksiden til bloggen er en av de tingene som jeg ikke har funnet ut av enda. Kodeknekker ulst. Men forelpig fr den bare ligge der kose seg.

Thumb Up Like Symbol
Licensed from: bloomua / yayimages.com

P Blogg og snn kan du ogs dele andres innlegg som du mener fortjener flere lesere. Jeg synes helt rlig flere burde bli flinkere til dele, referere til hverandre, ja rett og slett skryte litt nr man frst finner gull, og da er jo en snn gruppe en flott plass gjre nettopp det.

Siden vil ogs, som Community Manager Toril skriver i sitt innlegg om Facebookgruppen, gjennomgs p jakt etter gode innlegg dele p Blogg.no sin offisielle Facebookside. Og skulle det skje vil det garantert gi oppsving i lesertallene dine.

Ser frem til lese dine innlegg i gruppen, og om du ikke vil dele en eneste ting, kanskje det er nettopp p denne gruppen at du kommer til finne din nye favorittblogger? Join the crew!

#blogg #blogglisten #facebook #gruppe #tips #lesere #innlegg #dele 

Hvordan bruker du flgersystemet til blogg.no?

Du er ls om du hanker inn flger etter flger uten noe intensjon om flge opp relasjonen. Du bare trykker i vildens sky, samme hva det handler om. Formlet med trykkingen er at vedkommende skal flge tilbake. Gjr den ikke det, slutter du flge.

Du er rundbrenner om du stadig leter etter noe nytt og spennende, bytter flgere oftere enn sokker. Det skal ikke s mye til for krysses ut av feeden din, du gr fort lei og sletter de du flger for lete etter noe mer inspirerende.

Du er prippen om du leter etter den perfekte flgeren, som gjerne er en kopi av deg selv. Du flger kanskje ingen, eller svrt f. Men synes det er stor stas med de som flger deg. Du er derimot svrt kostbar med flge tilbake, det kan jo vre at han som har kommentert hos deg i en hel uke er en ls sak.

Du er needy og leter etter en som er villig til gi alt, og krever mye respons for opprettholde forholdet. Hvis du ikke fr kommentarer hver dag, er ikke flgeren verdt flge. Skal dere ikke bli bestevenner, kan det vre det samme.

Du er trofast hvis du har dine du flger, og aldri forandrer p det, hverken legger til flere eller tar vekk noen.

Du er samler hvis du vil ha mange p hnden, for aldri g tom. Bloggene kan handle om alt mulig, s lenge du finner det interessant. Du leter etter den du mangler i samlingen og fr aldri nok.

collection of different cultures
Licensed from: gunnar3000 / yayimages.com

Flgersystemet til blogg.no er helt unikt. Du fr muligheten til samle alt som kan krype og g av spennende og interessante blogger i en egen mappe. Din mappe. Slik at du fr oppdateringer av dem i en egen newsfeed. Du er din egen redaktr.

Jeg samler p alt som virker interessant ved frste blikk. De fleste beholder jeg ogs. Hvorfor det?  Fordi det er utrolig mange blogger her inne, og jeg vil ikke g glipp av interessante innlegg. Hvis jeg da kjeder meg; inn i mappa mi og finne igjen blogger jeg liker i stedet for lete etter nye p random.

Jeg er kanskje en drlig flger selv. Jeg kommenterer ikke hver dag hos alle jeg flger, til det har ikke dgnet nok ledige timer. Men jeg flger deg fordi du har noe. Noe som skiller deg fra resten. Kanskje er du lik meg, kanskje totalt ulik. Kanskje er vi enige eller uenige i sak, er det sistnevnte er det et ekstra kompliment, for da skriver du virkelig godt. Mest sannsynlig fordi du kan lre meg noe, for det er virkelig et svakt punkt - jeg er lroman. Og ekstremt sannsynlig fordi du fr meg til le.

Jeg ser ikke p det flge en blogg som det samme som bli bestevenner som m flge opp relasjonen hver dag. Men jeg ser p det som en high five til dere alle fordi dere har skrevet dere inn i newsfeeden min. Fordi jeg vil lese. Og jeg skriver ikke bare for skrive. Derfor skriver jeg heller ikke en brte uinspirerte kommentarer, kommenterer jeg er det fordi jeg mener det.

Jeg gleder meg til logge inn og lese feeden min. Fordi gjengen jeg flger er en samling fantastiske skriblenter.

Hvordan bruker du flgersystemet til blogg.no?

#flgere #system #blogg #jippi

Avgjrende bloggdesigntips.

Du flirer kanskje litt der du sitter av at en med et minimalt modifisert gratisdesign fra blogg.no skal komme med designtips. Det har du selvflgelig bde all grunn til og veldig lov til. Jeg hper likevel at noen av dere tar dere tid til lese, for det kommer et poeng eller to her.

Hva gjelder design, har de fleste av oss personlige preferanser. Vi liker innpakningen vr forskjellig rett og slett. Like forskjellig som smak i klr og interir, er drmmedesignet p blogg. Mange leser av prinsipp ikke blogger som gr mot sine personlige preferanser. Hvis dette skulle vre tilfelle for meg, mtte jeg ekskludert alle med det minste snev av rosa. Det vil med andre ord ogs si min egen.

Jeg har derimot valgt  ha et veldig pent sinn p innpakningen du presenterer bloggen din i, for minimere sjansen for dmme en kjempeblogg nord og ned p frsteinntrykket. Bok og omslag og alt det der. Du burde kanskje ogs gi de som ikke ser finest ut en sjanse, det er ikke alltid de beste pakkene er de som har penest papir.

Jeg har to viktige designtips til deg:

1. Den tingen som irriterer meg mest. Du har enten et feiende flott gratisdesign, eller et fantastisk et du har kjpt, og bloggen ser AMAZING ut. Problemet er at etter du har endret utseendet p bloggen, anser du deg som ferdig med jobben. Du har flotte nedtrekksmenyer under headeren, der alle knappene frer til fremsiden. Hvis man trykker p profilbildet ditt, kommer informasjon og flgerknapp til en annen blogger opp. Dette er en blogger designeren har lagt inn i designet for vise deg hvor du skal lime inn din side. I tillegg er de flotte profiltekstene: "her kan du skrive litt om deg selv. her kan du skrive litt om deg selv" gjengangere. Nr du endrer design - logg ut av bloggen din, og sk den opp som en av leserne dine. Deretter prvetrykker du litt rundt omkring for se om designet faktisk fungerer. Innpakning er vel og bra, men hvis det ikke funker, m du jobbe litt mer med det.

2. Jeg liker lese. Og leser MYE blogg. Gjr ditt til at bloggen din er lesbar, ogs i store mengder. Og da snakker jeg ikke om innhold i selve teksten, jeg leser om alle mulige tema, til og med ting jeg ikke er interessert i i utgangspunktet. Jeg snakker om fargesammensetninger og valg av skrifttype. Gjr den samme testen her, logg ut av bloggen din og finn et av de lengste innleggene dine. Les det s fort du kan. Blir du sliten, eller sliter med skille eller lese ordene, br du vurdere bytte enten fargesammensetninger eller font. Vil faktisk g s langt som anbefale det. Husk at leserne ikke har skrevet teksten, og derfor ikke har det samme utgangspunktet som deg for lese den, det vil derfor vre enda vanskeligere for dem. Du vil ikke at leserne dine skal klikke seg videre fordi det er slitsomt lese det du har lagt ned masse arbeid i produsere.

Hvis du mistenker at jeg enda ikke har oppdaget bloggen din, m du gjerne hive inn et spor i kommentarfeltet. Nye blogger er alltid en fryd oppdage!

#blogg #fredag #helg #design #tips

 

Ja takk, send meg sparetriks p mail

* indicates required