#kjipmat 1 – en fossil fra fortiden

Dette innlegget er en fossil fra tidlig bloggtid, da jeg trodde at det var gøy å legge ut oppskrifter. Det er jeg ikke så flink til, og det var heller ikke spesielt gøy. Jeg hadde heller ikke tålmodighet til å ta bilder under matlaging, så da ble dette prosjektet skrinlagt. Men akkurat dette innlegget lar jeg stå, da det er viktige poeng å hente ift sparing her.

Kokkeleringen her i huset er det stort sett min samboer som tar seg av. Min tålmodighet på kjøkkenet er noe begrenset, om man skal si det snilt. Det blir litt armer og bein når ting må avpasses tidsmessig i forhold til hverandre og røring i gryter på timinuttersvis tapper viljestyrken betraktelig .

På et område er trivselen vesentlig større: #kjipmat. Å være kreativ med rester eller å kaste sammen noe når kjøleskapet er slunkent. Gjerne med få ingredienser, basisvarer og krydder. Rettene blir ofte laget putrende i en gryte eller i en ildfast form, usnobbete mat som lager seg selv. Midt i blinken for å leke med barn etter barnehagen i stedet for å kjempe tikamp ved komfyren. Min studietid besto stort sett av matlaging som kunne plasseres i denne båsen.

Å utnytte rester er en fin måte spare penger på, med mindre det forutsetter innkjøp av en mengde nye varer før gjennomføring. Bruk det som er i huset, og det du liker. Mange spiser ikke restematen sin fordi de da må spise det samme to dager på rad – gi den en make-over til en ny rett.

Dagens overskudd ble denne ensomme laksefileten, ovnsbakt med sitron.

Lunsjmakeover, grunnoppskrift:                   

Strimle opp 2 gulrøtter. 

Fres 1 liten løk i en kasserolle. 

Når løken har fått farge, hell over 1 boks kokosmelk.

Tilsett vann til den er bittelitt mer flytende enn du ønsker sluttresultatet. (skal koke sammen litt)

La det koke opp, og kok noen minutter.

Hiv i gulrøtter og lakserester mot slutten av koketiden.

Salt ettersom det passer smaksløkene dine. 

 

Dette høres kanskje ufattelig kjedelig ut, men det er nå vi begynner. Denne grunnoppskriften kan du variere i det uendelige, ut fra hvilke basisvarer du har i dine skap,boder og kjøleskap. Noen forslag:

Krydder: Karry, hvitløkssalt og chili. Ingefær og lime. Sitronpepper og paprika. Cayennepepper. En god fiskekrydderblanding. Indiske krydderblandinger som garam masala.

Tilsett pasta, ris, linser, solsikkekjerner, linfrø, eggnudler, cous-cous, bønner eller byggryn for mer gryterettkonsistens.

Stek krutonger til.

Tilsett litt ost du liker. Smøreost med smak funker også.

Mais og paprika er lett å slenge i, eller stilken på brokkoli i terninger. 

Har du også en ferdigkokt potet til overs; skjær den i terninger og putt oppi.

Kokt egg funker også.

Spis brød, ostesmørbrød, flatbrød eller noe annet du har ved siden av.

Liker du ikke kokosmelk? Bruk melk, matfløte eller creme fraiche. Lag en hvit saus fra bunn, eller rett og slett lag en sauspose fra butikken.

For tørt? Tilsett melk eller vann til du er fornøyd med mengden vått.

Har du andre rester av fisk – lag en fiskesuppe. 

 

Vår versjon blir med brokkoliterninger, paprika og brun ris, krydret med karry, hvitløkssalt og chili. Både kjipt og godt.

#mat #kjipmat #økonomi #sparing

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg