7,5 %, Kiwi. God eller dårlig deal?

3d metal sold markLicensed from: mg1408 / yayimages.com
Prosenttallet 7,5 er det samme som Kiwi benytter i sin nye kundeklubb, og som nordmenn har gått omtrent mann av huse for å melde seg inn i. Kundeklubben gir deg 7,5 % av kjøpesummen tilbake ved kjøp av frukt og grønt. Jeg har også tidligere vært innom dette medlemsskapet, men utdyper litt mer her.

Følgende tabell viser hvor mye 7,5 % er av 4 ulike kjøpesummer:

Pris 7,5 %
10 kr  0,75 kr
15 kr 1,125 kr
20 kr 1,5 kr
30 kr 2,25 kr

Oi, jeg får jo igjen ganske mye, tenker du kanskje. Si at du kjøper epler til 20 kr/kg, da får du igjen 1,5 kr/kg. Det er en kjempedeal, det kan vi være enige om. Ved å bruke denne fordelen på frukt og grønt på tilbud, får du jo i tillegg til en god pris, penger tilbake. Ved lik pris hos Kiwi og konkurrenten, velger en, om en kan, det stedet en får tilbake 7,5 %. Vinn-vinn-vinn!

Kiwi har gjort et kjempegrep for å sikre seg at du kjøper frukt og grønt hos dem, ikke bare uten å se på pris der og da, men også uten å vurdere tilbudet opp mot sammenlignbare butikker. Du sparer jo indirekte på kundeklubbkontoen ved å handle hos Kiwi. Vel, hvis varene er mer enn 7,5 % dyrere hos Kiwi enn hos andre butikker, gjør du faktisk ikke det. De har bare kjøpt lojaliteten din, med gratis medlemsskap i en kundeklubb. Hvis du ser på tabellen over, skal det ikke store prisforskjellen til i kroner før de 7,5 % er spist opp. 

For å regne ut reell kostnad ved handel hos Kiwi: Hyllepris x 0,925. Hvis du skal sammenligne mot en annen butikk uten fordelsprogram er dette regnestykket du skal forholde deg til. Hvis du skal sammenligne med en butikk med trumf(1%) eller coop(1%): Hyllepris * 0,935. (Forskjellen på dette er den 1 % du får tilbake i disse to kundeklubbene.)

Disse to regnestykkene gir et tall. Hvis det tallet er lavere enn konkurrentens pris, er Kiwi den beste dealen. Er det høyere enn konkurrentens pris, er konkurrenten den beste dealen. Da er det tatt høyde for fordelsprogrammene.

Eksempler:    1 kg gulrot Kiwi 15 kr. 1 kg gulrot Coop Extra 13 kr: 

                               Hyllepris Kiwi 15 x 0,935= 14,025. Coop billigst.

                             Isbergsalat Kiwi 16,50, Rema 15,50:

                             Hyllepris Kiwi 16,5 x 0,925= 15,26. Kiwi billigst.

Er svaret likt eller lavere enn konkurrentene – kjøp ivei. Er det ikke, da vet du det. Og kan enten kjøpe den uansett, eller kjøpe den et annet sted. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal ta dette regnestykket for hver tomat eller gulrotpose, hver eneste uke, men det kan være verdt å ha tenkt over.

Vi snakker igjen småpenger, men si du sparer 25 kr på frukt og grønt hver uke. Det er 1300 kr i året det. Slenger du på dette tipset i tillegg blir det kanskje enda mer? De fleste store penger har vært små en gang.

Stort sett alle kundeklubber har noe bra ved seg, men den som vinner om du bruker de såkalte fordelene ukritisk, er butikken.

#kundeklubb #prosent #kjøp #butikk #frukt #grønt 

12 kommentarer
    1. Jeg har begynt å kjøpe mye mer grønnsaker i det siste så dette skal jeg ta til meg. Du har rett i at mange bekker små…. Det er mye penger å spare om man bare er litt bevisst.

    2. Jeg synes det er dyrt samme hva slags greier de putter på, men det er kanskje fordi jeg ikke har satt meg inn i det? Dette var godt forklart.
      Sjekk gjerne ut vår blogg også 🙂

    3. Jeg så faktisk en sak på tv2 for ikke lenge siden. Der sammenlignet de massevis av varer mellom rema og kiwi. Totalt 67 000kr fra hver butikk. Kiwi ble 200kr dyrere. Men det er uten fordelene i kundeklubben.
      Så kiwi kan være dyrere på noen frukt inni mellom. Men i totalen så er nok de fleste tårlig like billige. Tror jeg 🙂
      Ansatte i kiwi og rema går daglig og sjekker prisene hos hverandre og justerer…. Jeg har nettopp gått over til kiwi, og merker at blomkål og brokkoli er større enn de jeg kjøpte tidligere. I tillegg til billigere (den dagen… det endrer seg jo heeeeele tiden)
      Men en fin oversikt! 🙂

    4. Inger: Hei 🙂 Tusen takk for en flott og konstruktiv kommentar! Herlig! Sluttsummen ved handling av alt en av stedene kontra den andre, vil nok bli tålelig likt over tid, det har disse tv2-folkene aldeles rett i. Men det som er når en legger sammen slik, er at det kommer ikke frem hvor stor besparelse en ville hatt ved å handle de varene som er billigst, nettopp der de er billigst. Som du sier endres det hele tiden, og det er dette en kan dra nytte av. Kjedene ser på hverandres prissetting, men likevel følger ikke frukt og grønt-prisene like slavisk hverandre som for eksempel bensinprisene. I sesonger der kjedene vet det kommer forbrukertester, er prisene mer i synk enn andre perioder av året.
      Et konkret eksempel på å kjøpe der varen er billigst: Hvis gulrot, brokkoli og potet var 5 billigere på Kiwi-tilbud den uken, mens epler, pærer og druer var på tilbud på Rema. Forskjellen var 5 kr på de fem første og 15 kroner på druene. Da er det faktisk snakk om 35 kr. Hvis en klarer noe tilsvarende hver uke er det 1820 kr på et år. Disse forskjellene varierer og kommer derfor aldri frem i tester, det er noe vi som forbrukere selv må ha øynene åpne for. Selvfølgelig om muligheten til å velge å handle i begge butikkene er til stede.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg