Lesernes uke 4: Budsjettips

Seljordslia har levert følgende bestilling: Til leserenes uke ønsker jeg meg svar på hvordan sette opp et budsjett 🙂

Så da får jeg vel svare på sedvanlig vis. Før du begynner å lese skal du være klar over at jeg har ingen økonomiutdannelse. Jeg har likevel noen praktiske og nyttige tips til deg som skal sette opp budsjett på hjemmebane, basert på egne erfaringer, privatøkonomi og utfordringer jeg har hørt andre ha. 

Å sette opp et budsjett er et økonomitips som går igjen hos stort sett alle økonomiblogger. Og med god grunn. Men hvis man ikke har peiling på hvordan det gjøres, kan det kanskje føles veldig både feil og skummelt. 

Det synes jeg du skal late som det ikke er. Det budsjettet du skal sette opp, skal hjelpe deg i hverdagen, men skal neppe granskes av hverken lensmann eller fut, eller regnskapsfører for den saks skyld. Derfor er det viktigere at du har et eieforhold til det, enn at kategoriene er perfekte og identiske som naboens. Et budsjett som dere forstår og bruker, er en suksess, uansett hva andre måtte mene.

High Budget Means Accountant Financial And Savings
Licensed from: stuartmiles / yayimages.com

Jeg kommer til å ta utgangpunkt i familiebudsjettering, men tipsene vil være gjeldende også for singelbudsjett, da med justering av pronomen og utgiftsposter. Tar også utgangspunkt i et budsjett der noe av poenget er å spare, da det er der jeg har flest tips på lager.

Grunnarbeid:

Budsjett er kjedelig for de aller, aller fleste. Gjør det derfor så hyggelig som mulig. Lag noe god mat og sett av tid. Og igjen, dette er deres budsjett, det kan se ut akkurat som dere ønsker.

Først bør dere kartlegge hvor mye penger dere faktisk får inn i husholdet i løpet av et år. Disse opplysningene er avgjørende for hvordan budsjettet dere jobber med skal se ut. For å kunne budsjettere hva som skal gå ut, må dere nødvendigvis vite hva som kommer inn. Og da snakker jeg om inntekt etter skatt, om det skulle være uklart. Husk også ytelser som for eksempel barnetrygd på inntektssiden.

Deretter bør du, sammen med resten av husholdet om dere er flere, sette opp hva som er de faste utgiftene.Har dere barn i passende alder, kan dette være en gyllen anledning til en liten leksjon i privatøkonomi. Husleie, lån, strøm, forsikring, lisens, studielån, bilavgifter, barnehage/SFO, telefon, internett, tv, renovasjon/kommunale avgifter osv, ned på papir med det.

Skriv i tillegg opp hvilke regninger dere faktisk får, enten på nettbank eller fysisk i posten, og hvilke medlemsskap og abonnementer dere har som koster penger. Denne lista dere nå sitter med er ofte ganske lang, og inneholder sannsynligvis både nødvendige og unødvendige utgifter. Kanskje kan dere allerede her diskutere dere frem til å spare inn noe? 

Ta deretter tak i behovene i familien. Sorter dem i tre bolker: Hva må vi ha? eks: viktige medisiner, service på bilen, tannlegebesøk. Hva bør vi ha? Ny ytterdør, da den gamle er ødelagt. Hva kan vi ha? Nye blomsterkrukker, nye klær. Unngå bruk av ordet vil – vi vil jo ha alt.

Å sette opp et budsjett fra et spareperspektiv er både å sette konkrete summer på forbruk i ulike kategorier og prioritere mellom dem. Noe må faktisk stoppes allerede før det kommer inn i budsjettet hvis poenget er å spare penger. Å sette opp budsjett er ikke bare å lage kolonner på et ark med tall i, skal det fungere, må dere spille på lag og jobbe mot samme mål.

Det beste styringsverktøyet får dere hvis dere er enige om både fordeling av penger mellom kategoriene og hvordan dere skal prioritere mellom dem. Ta en ærlig diskusjon på hva som er de områdene dere synes det er greiest å spare inn på, og hva som er vanskelig.

Husk å budsjettere litt til uforutsette utgifter. Lag heller et budsjett som går litt i pluss enn et som går akkurat rundt, plutselig har du glemt av en regning eller en bursdag.

Et budsjett er et styringsverktøy – derfor må det brukes for at det skal være vits. Det er lett å bli sittende å snakke om småpenger, fordi det er lettere å snakke om de små utgiftene enn de store. Vanskelig å unngå, men nå vet du i alle fall om det. Lag ikke budsjett om du ikke har tenkt å se på regnskap, eller resultatet om du vil. Det er det samme som å planlegge å se fotballkamp og stoppe bilen utenfor stadion og sitte der å sove til kampen er ferdig. Mislykket.

Office staff is tired of the office work
Licensed from: Szakaly / yayimages.com

Kategorier

SIFO har også i år satt opp veiledende tall for forbruk i standardkategorier, de finner du HER. Dersom du aldri har tatt i et budsjett før, er dette fint å se på og bruke som utgangspunkt, men ikke bruk det slavisk. Husk at tallene og kategoriene her er veiledende, ikke absolutte.

Hva gjelder kategorier, er det viktig å ta det som passer din familie. Bruker dere mye på take-away, sett dette som en egen kategori for å synliggjøre både budsjettall, og ikke minst regnskapstall når måneden er over. Har datteren en hest, sett kostnader til dette som en egen post, ikke bak det inn i en kjempestor annet-post. Sparer dere til ferie, ha det som egen kategori. Er det en spesiell ting dere vil holde ekstra kontroll på, sett det som en egen kategori. Dere kan også ta livet av kategorier underveis i et budsjettår, hvis behovene forandrer seg. 

De fleste som har sett Luksusfellen har et forhold til annet-kategorien. Jeg tror det kan lønne seg å dele opp i flere kategorier. Og helt ærlig, hvis du ikke har et pengeproblem, trenger du faktisk ikke ta alle innstrammingene på en gang heller.

Det konkrete budsjettallet i hver kategori bør settes ut fra en blanding av tidligere tall/faktiske tall og mål for måneden. Ved mange store regninger med årlig forfall, kan det lønne seg å spare opp litt hver måned i stedet for å ta hele “smellen” samme måned.

 

Andre tips:

 Hold dere oppdatert, skriv inn med jevne mellomrom. Skryt av hverandre underveis og ha en tett dialog.

 Den første måneden er kanskje den letteste. Ha et litt strengere budsjett den første måneden, så føles den andre også litt lettere når budsjettet er romsligere, som en automatisk oppmuntring.

 Snakk om hvordan dere vil løse en sprekk før det skjer. 

 Ikke spar på alt, unn dere noe. For å få det til å fungere, må det være en livsstilsendring, ikke ulikt en sunnere livsstil.

 Sett opp budsjett ut fra dagens inntekt. Går dere opp i lønn, setter dere disse pengene på sparing ut året i stedet for å øke forbruket.

 Snakk om hvordan dere vil løse høytider som 17.mai, bursdager, ferie,jul og påske.

 Å budsjettere handler om både å prioritere og bortprioritere. Husk begge ordene. 

 En del av å lage budsjett er også å si etterpå, når tallene er inne, her tok vi feil, dette må vi justere til neste måned. Og husk, justerer du opp en plass, prøv å justere ned et annet sted.

 

Det var mine tips til budsjettering, håper du er fornøyd Anne Grethe. Er det noe jeg har glemt som du lurte på, er det bare å si fra.

Denne uken er lesernes uke her på bloggen, og du kan derfor både ønske deg innhold og spørre spørsmål. Foreløpig er køen tom, så hiver du inn et ønske nå, er det neste på lista.

6 kommentarer
    1. Flotte og nyttige tips for mange! Jeg har laget et slikt budsjett..og syns det er gøy å følge med litt.. Er man kunde i DnB så har de en egen innstilling på nettbank du kan gå inn å skrive ut mnd utgifter og virkelig SE hva du har brukt penger på!! Skummelt..hihih. men nyttig.. Flott innlegg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg