Slutt og kjøp rosa sløyfe-ræl!

“Jeg støttet kreftsaken skikkelig i år, kjøpte denne rosa undertøysskuffedeleren OG økologiske klesklyper i bambus og greier…” Seriøst! Kutt ut!!!!

Samvittighet er en av de beste salgstriksene i boka for alle som selger noe. Når du kjøper denne, støtter du *god sak* med X kroner. Ikke alle slike empatitilbud er bra for deg. Kutt dem ut!

Men Kristin, det handler ikke om meg. Det handler om den gode saken… er du HELT EGOIST?

 

I år handler det om…

Ikke deg og ikke meg. Ingen av oss, faktisk. Ikke om firmaet bak det gode samaritantilbudet heller, som jo er de som tjener den største shitloaden av penger på at du kjøper produktet.

Oktober er en rosa måned, og en måned for opplysning rundt brystkreft. I år er fokus for aksjonen senvirkninger etter kreft, blant annet den “usynlige” tilstanden fatigue hos brystkreftrammede. Både cellegift og stråling er effektive virkemidler mot kreftceller, men i mange tilfeller påfører de også stor skade på det friske vevet rundt, på nerveceller, hudens elastisitet og nærliggende organer. Det er ikke all smerte du ser, og det er helt knall at det rettes fokus mot brystkreftrammedes senvirkninger. 

Det handler om viktig opplysning og oppreisning til en gruppe kreftrammede hvis problemer er underkommunisert. De er erklært “friske”, men samfunnet trenger å forstå at de ikke er friske. At de hermetegnene rommer så utrolig mye.

 

Hva bør du gjøre for å støtte brystkreftsaken?
 

Du skal i alle fall ikke gå fem på alle kjøp markedsføringen mener du bør gjøre “for å støtte brystkreftsaken”. Hvis en ser på kostnaden av produktene som selges, er det svært lite av summen som faktisk går til brystkreftsaken. I noen tilfeller er det observert så liten andel som ned til lommerusk.

Mange bedrifter vet at veldedighet selger, og markedsfører en hel haug med random varer til støtte for brystkreftsaken. Stæsj som ikke på noen måte bidrar til at saken får mer synlighet eller oppmerksomhet. Stæsj som reflekser, rosa-sløyfe pin etc gjør i det minste at saken blir mer synlig. Det samme kan man slett ikke si om mange av de kreative forslagene der ute, for eksempel vaskepulver og burger.

 

Hvordan dobler vi bidraget til kreftforeningen?

 

Et eksempel som er nærliggende for min del er at Tupperware selger to små flasker til 139 kroner, hvorav 10 kroner går til brystkreftsaken. Har du alltid lett etter to små, knallrosa flasker, er dette en grei deal. Da får du flaskene dine, mens brystkreftsaken internasjonalt får en tier. Kjøper du dem derimot kun for å støtte brystkreftsaken, har jeg en liten apropos til deg:

Tenk deg at du får muligheten til å doble timelønna di. Hvor stor forskjell hadde ikke det hatt? Hadde ikke det vært ganske genialt om alle bare kunne doble bidraget til kreftforeningen også?

Doble støtten, og spar penger samtidig

 

En dobling av ditt bidrag til kreftforeningen ville betydd å gi 20 kroner. Og ikke kjøpt flaskene i eksempelet. Da hadde du spart 119 kroner, og bidratt DOBBELT så mye til den saken markedsføringen oppfordrer deg til å støtte.

DOBBELT så mye. 

Tenk deg om to ganger på alle rosa-sløyfetilbud som kommer din vei denne måneden. Lypsyl, tupperwareflasker, våtservietter, sokker, burger, you name it. I facebookgruppen Sparekollektivet, gruppen for deg som vil spare penger, fikk jeg også tips om at poseklyper er en slager i år.

 

Et viktig spørsmål i oktober blir derfor: Trenger jeg denne varen, eller kan jeg heller doble bidraget til den gode saken OG spare penger i samme slengen? Støtt kreftforeningen direkte HER.

 

 

Del gjerne denne saken om du er enig i at vi skal doble bidraget til kreftforeningen i stedet for å handle en hel haug med stæsj.

 

Psst, har du lest denne? 8 enkle trinn – slik kan du bruke mindre penger på mat.

 

#kreftforeningen #rosasløyfe #oktober #rosaoktober

breast cancer

Licensed from: Gstudio Group / yayimages.com

    1. For et fantastisk innlegg og for en flott oppfordring! Har delt innlegget ditt – OG støttet Kreftforeningen ved å kjøpe 2 rosa plastflasker. (Bortsett fra at jeg droppet flaskene og gå hele beløpet til kreftforeningen…)

    2. På samme måte som man aldeles ikke bør ringe inn beløp på givertlf. uansett hvem som samler inn penger. Det meste går bort i utgifter til nettopp driften av telefonen. Finn kontonummer og sleng inn penga der.
      Den rosa sløyfa er vel helst et giverbevis for mange så de kan vise frem at de støtter en god sak. Man bør kunne legge av seg det litt smånarsissistiske behovet for å reklamere for hvor gavmild man er. 🙂

    3. Jepp: Kjempelurt, alt av ekstra driverutgifter gjør jo at det blir mindre til den gode saken.

      Ja, det har blitt litt sånn at vi er mest opptatt av hvordan andre ser oss, mer opptatt av det enn å være innimellom. Og det er litt både synd og trist.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg